Bejelentkezés

Nem vagy még regisztrálva? Ejnye.
Itt seperc alatt megteheted.



Domonkos Párdányi

Közhelynek számít, hogy magyarok mindenütt vannak, de ez a közhely a Trónok harcára igaz is, ugyanis a Trónok harca kaszkadőrcsapatának egy jelentős része magyar, a vezetőjük pedig az a Párdányi Domonkos, aki az elmúlt tizenöt évben számos szuperprodukcióban szerepelt kaszkadőrként és dublőrként (hogy mást ne említsünk, ő volt Brad Pitt dublőrje a Trójában).

Párdányi Domonkossal e-mailen keresztül készített interjút a GameofThrones.hu stábja a forgatással kapcsolatos élményeiről. Az egyik kérdésre adott válasza spoilert tartalmaz az évad utolsó epizódjából, ezt csak úgy lehet elolvasni, ha kijelöljük a szöveget, így a könyveket nem ismerok is nyugodtan elolvashatják az interjút.

GoT.hu: Pontosan mivel foglalkozik egy Set Supervisor?

Párdányi Domonkos: A 'Set Supervisor Malta' titulus azt jelenti, hogy mig a film 2 külön helyszínen - Belfast és Malta - forog egyszerre az egyik helyszínen a Stunt Coordinator felügyeli a kaszkadőrmunka gyakorlati és kreatív menetét, míg a másik helyszínen egy megbízottja - jelen esetben jómagam - látja el ugyanazt a feladatot. A Stunt Coordinator Paul Jennings volt, akivel már többször dolgoztam együtt, pl.: München, Véres gyémántok, Az arany iránytű, Titánok harca.

GoT.hu: Hogyan került be a Trónok harca stábjába?

PD: Paul Jennings hívott a feladatra, akivel régi jó munka- és baráti kapcsolatban állok.

GoT.hu: Ön csak a máltai forgatási helyszínen volt jelen? Milyen volt a forgatás? Hány napot tartott?

PD: Belfastban és Máltán is dolgoztam 2010. augusztustól decemberig.

GoT.hu: Hogy képzelhetünk el egy átlagos forgatási napot? (Létezik-e egyáltalán "átlagos" forgatási nap?)

PD: Átlagos forgatási nap 12 óra, 1 óra ebédszünettel, előre meghatározott gyártási terv szerint zajlik. Ez meghatározza az adott napra a jelenetek számát, továbbá a színeszek, kaszkadőrök, statiszták, kellékek, helyszínek, állatok (pl.: lovak, stb.) jelenlétét. Akciójelenetek felvételekor a rendező előzetesen egyezteti az elképzelését a kaszkadőr koordinátorral, aki kidolgozza, begyakoroltatja a kaszkadőrökkel és megtanítja a színészeknek az adott feladatot, valamint garantálja annak a biztonságos kivitelezését.

GoT.hu: Milyen volt a kapcsolat a színészek és önök között? Megismerkedetett közelebbről valamelyikükkel?

PD: A színészekkel napi kapcsolatban állunk, amikor betanítjuk nekik a vívás-, verekedés és akciókoreográfiákat. Ilyenkor legtöbbször a mi tudásunkra hagyatkoznak, de van olyan színész, aki az esetleges korábbi tapasztalata alapján maga is reszt próbál venni a kreatív folyamatokban. Ez hasonló ahhoz, mint amikor a rendező munkájába próbálnak beleokoskodni, ami nem túl előnyös, hiszen meghosszabbítja a kreatív folyamatokat.

GoT.hu: Volt-e olyan magyar kaszkadőr, aki "neves" szereplőnek volt a dublőrje?

PD: Nikolaj Coster-Waldau kaszkadőr dublőre voltam, Szabó Gáspár kollégám pedig Sean Beané, de több magyar kaszkadőr kollégámat is magammal vittem, akik feltűnnek minden epizód akciójeleneteiben.

GoT.hu: Melyik jelenet leforgatása bizonyult a legnehezebbnek? Egy bonyolultabb mutatványt hányszor kell felvenni?

PD: Számomra a legkomplikáltabb feladat Mirri Maz Duur máglyán való elégetésének a biztonságos és látványos lebonyolítása volt. Ebben a jelenetben egy angol kaszkadőr hölgyet illetve Gavalda Kinga kolleganőmet használtam, aki Emilia Clarke-ot dublőrözte. Mindkét dublőr három alkalommal hajtott végre teljes alakos égést, ami technikailag komplikált, nagy tapasztalatot, pontos tervezést és szigorú fegyelmet igényel az akciót végrehajtók és az azt biztosítók között.

GoT.hu: Olvasta-e a sorozat alapjául szolgáló regényeket? Ha igen, hogy tetszettek, ha nem, kedvet kapott-e hozzá a forgatás nyomán?

PD: Nem olvastam a regényt a munka előtt, de azóta beszereztem, és ha időm engedi, elkezdem olvasni.

GoT.hu: Mi a "nemzetközi" vélemény a magyar kaszkadőrökről?

PD: Egy szűk magyar kaszkadőr elit (7-8 fő) körülbelül 15 éve vesz részt komoly nemzetkőzi mozifilmek munkálatain, és az elmúlt években hazánkban forgatott nagy produkciók számának növekedésével a jó magyar szakemberek száma is emelkedni kezdett. A nemzetközi porond magyar úttörője Piroch Gabor volt, aki nekem is szakmai mentorom.

GoT.hu: Már számtalan filmes szuperprodukcióban dolgozott, ennek fényében milyen volt egy tévésorozatot forgatni? Van a kettő között lényegi különbség?

PD: Az HBO által forgatott TV-sorozatok ugyanolyan nagy költségvetéssel és igényességgel készülnek, mint egy mozi produkció, úgyhogy a forgatás menete és intenzitása pontosan ugyanolyan volt a Trónok harca esetében is.

GoT.hu: Lehet-e tudni, miért használ a sorozat oly sok magyar kaszkadőrt? Vagy nincs ennek különösebb oka, csak "kézügynél" voltak?

PD: A munkára Paul Jennings kért fel, aki régóta ismer és tudta, hogy magam mellett egy nagyon jó, profi kaszkadőrcsapatot is ki tudok állítani azokból a kollegáimból, akik az elmúlt években velem dolgoztak, és a legmagasabb szinten is helyt tudnak állni. A csapat jó része most is velem van a Titánok harca 2. spanyolországi és walesi forgatásán.

GoT.hu: Milyen a kapcsolata Buster Reeves-zel? Találkozott-e vele? Önnek volt-e beleszólása a harcjelenetek koreográfiájába?

PD: Bustert a Trója óta (2003) ismerem és többször dolgoztam vele. Zseniális tehetségű harcművész és kaszkadőr. A Trónok harca főbb koreográfiáit ő készítette, de több "egyéb" harci koreográfiát rám, és a csapatomra bízott, hiszen a munka mennyisége miatt nem lett volna képes az összes jelenetet egyedül produkálni.

GoT.hu: Lehet már tudni, hogy fog-e dolgozni a második évadban is?

PD: Lehetséges, de biztosat meg nem tudok a második évadról.

+1: Meg tudja-e adni Emilia Clarke telefonszámát? :D

PD: Emilia Clarke mobilszámát inkább megtartom magamnak... ;)


Köszönjük az interjút és további sikereket kívánunk!